Simon Johannes’ sønn, elsker du meg mer enn disse?

Jesus sendte to (Markus 14) av sine disipler inn i byen for å gjøre i stand påskemåltidet. De hadde ikke funnet noen slave til å vaske bena deres slik som skikken var. Da alle hadde kommet til bords reiste Jesus seg opp, tok av seg klærne, tok et linklede om seg (Johannes 13) og begynner å vaske bena til disiplene. Det var ingen av disiplene som selv kom på at de burde gjøre dette. Det var Mesteren selv som måtte trå til.

Image

Det som ble nytt for meg nå under undervisningen på CLET var at han vasket bena til Judas like iherdig som alle andres. Jesus var fullstendig klar over hva som skulle skje bare en liten stund senere. Han var villig til å vaske ren han som litt lenger ut på natten skulle forråde ham.

Hva tenker jeg om de som har gjort meg vondt? Et langt liv kan jeg ikke skryte på meg, men jeg går og kjenner på noen små sår fra tid til annen. Noe som av og til gnager litt. Hva gjør jeg med det? Er jeg villig til å binde rundt meg et linklede og vaske bena til dem som har gjort meg vondt? Med et rent hjerte?

Og litt senere, kap 21. Jesus hadde levd et tøft liv på jorden. Det var mer enn en gang fariseerne hadde løftet steiner, klare til å kaste. Han hadde kjempet for sine disipler. I tre år hadde han prøvd å få dem til å forstå at han måtte dø på korset og vinne over døden for dem. At han på tre dager skulle gjenreise tempelet. Men idet Mesteren går bort så glemmer de fort «Liksom Faderen har utsendt meg, sender også jeg dere.» Jesus måtte tilbake til bredden av Genesaretsjøen der han først fant dem. Der var Peter igjen mer opptatt av å fiske enn å være menneskefisker. Så får Jesus sette seg ned sammen med ham og snakke om det som skjedde. Ti dager etter at Jesus forlot dem for godt talte Peter igjen, og 3000 ble døpt.

Hvor mange av oss er det som ikke kjenner på motløshet etter at noe gikk galt. Hvor mange ganger skulle jeg være et godt eksempel, og en god evangelist, men endte opp som et knust synder. Da kommer altså Jesus, setter seg sammen med meg, lager litt mat og så kan vi få snakket om det som hendte. Kort tid etterpå ønsker han å bruke meg igjen.

Nåden er ny hver en morgen.

Dette innlegget ble publisert i Daglige hendelser, Litt av hvert. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

